رفرنس نویسی در نرم افزار Word بدون استفاده از ابزارهای جانبی Reviewed by Momizat on . رفرنس نویسی در نرم افزار Word بدون استفاده از ابزارهای جانبی پیشنهاد می شود چنانچه به ابزارهای پیشرفته و ساده تری برای رفرنس نویسی نیاز دارید حتما به این آموزش رفرنس نویسی در نرم افزار Word بدون استفاده از ابزارهای جانبی پیشنهاد می شود چنانچه به ابزارهای پیشرفته و ساده تری برای رفرنس نویسی نیاز دارید حتما به این آموزش Rating:

رفرنس نویسی در نرم افزار Word بدون استفاده از ابزارهای جانبی

رفرنس نویسی در نرم افزار Word بدون استفاده از ابزارهای جانبی

پیشنهاد می شود چنانچه به ابزارهای پیشرفته و ساده تری برای رفرنس نویسی نیاز دارید حتما به این آموزش نیز نگاهی بیندازید:

آموزش ویدئویی استفاده از نرم افزار توانمند Mendeley برای رفرنس دهی و مدیریت منابع علمی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر تحقیق بحث رفرنس دهی و تعریف منابع می‌باشد. حتماً می‌دانید که در هنگام نوشتن یک مقاله علمی معمولاً شماره منابع باید در جایی که مطلب ذکر شده است قید شود و یا مثلاً در انتهای ان خط آورده شود و معمولاً این منابع باید به ترتیبی که در متن ذکر می‌شود شماره گذاری نیز بشود. سختی این کار زمانی که مطالب و منابع شما بسیار زیاد باشد به خوبی مشهود خواهد بود و اگر یکی از منابع قرار باشد جابجا شود و یا یک منبع جدید به مقاله شما اضافه شود همه شماره گذاری‌ها مجدداً به هم می‌ریزد. پس مسلماً روش رفرنس دهی دستی و سنتی چاره کار نیست و بهتر است از سیستم رفرنس دهی Word استفاده کنید.

غیر از Word، نرم افزارهای تخصصی دیگری نیز برای مرجع نویسی وجود دارد که  مهم‌ترین آن‌هاMendeley, End Note و Reference Manager است که کار مرجع نویسی را آسان می‌کند. حتی این قابلیت را هم دارد که مشخص کند تا بدانیم از کدام منبع در داخل متن استفاده نشده است. خود نرم افزار هر جا را که لازم باشد، اول می‌آورد یا هر جا را که لازم باشد ایتالیک می‌کند.

در صورتی که از نرم افزار دیگری مانند EndNote میخواهید استفاده کنید این آموزش را مطالعه کنید: آموزش و راهنمای استفاده از EndNote.

یک مزیت مهم EndNote نسبت به روش پیش فرض در word قابلیت جستجو به صورت انلاین می باشد. یعنی به جای وارد کردن تمام اطلاعات به صورت دستی در Word می توانید نام یا بخشی از اطلاعات مقاله خود را در EndNote وارد کرده و به راحتی تمام اطلاعات آن را به دست آورید و به کتابخانه خود اضافه کنید. بنابراین نرم افزار EndNote نسبت به Word از این حیث بسیار قدرتمند تر است. فراموش نکنید که نرم افزار EndNote یک نرم افزار تجاری است و همچنین ممکن است همه جا آن را به همراه نداشته باشید. پس از نگارش این آموزش، نرم افزار Mendeley نیز بررسی گردید و به عنوان یک نرم افزار رایگان و توانمند توصیه نخست ما استفاده از آن می باشد.

 

علاوه بر كتاب شما ميتونين هر چيز ديگه اي كه قابليت ارجاع داشته باشه قرار بدين. حتي فيلم و آهنگ! علاوه بر اين كار شما ميتوانيد اطلاعات مورد نياز پايگاه رو از خارج import و همچنين export هم كنید.

در این مطلب رفرنس دهی در Word نسخه 2007 و 2010 را به شما آموزش می‌دهیم.

چهارمین Tab در قسمت بالای ورد 2007 و از سمت چپ، References است. هر جا که خواسته باشید از رفرنسی استفاده کنید، آنجا کلیک کنید، آنگاه از توی این تب، قسمت Citation & Bibliography را انتخاب کنید.

روی قسمت Insert Citation کلیک کرده و بعد از آن، گزینه Add New Source را انتخاب کنید.

پنجره ای باز می‌شود که باید اطلاعات مربوطه را تکمیل کرد. این اطلاعات با توجه به اینکه منبع مجله، کتاب، سایت و یا کنفرانس است فرق می‌کند. بعد از اینکه اطلاعات تکمیل شد، کلید Ok را انتخاب می‌کنیم. به مثال زیر توجه کنید. با کلیک روی گزینه Edit می‌توانید نام تمام نویسندگان را تک تک و به صورت کامل وارد کنید تا نرم افزار Word خود به خود استایل مورد استفاده شما را بر اساس آن تنظیم نماید.

قسمت دیگر Style است. در این قسمت مهم‌ترین استانداردهای رفرنس نویسی را می‌توان دید. APA (مربوط به انجمن روانشناسی آمریکا)، Chicago، ISO، MLA و سایر موارد که با توجه به نیاز، از هر کدام می‌توان استفاده کرد. هر کدام از روش‌هایی که انتخاب شود، فرمت استاندارد آن، هم در متن و هم در انتها به طور خودکار تغییر می‌کند.

نکته: دانشکده آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شیراز و دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز از فرمت رفرنس دهی IEEE استفاده می‌کنند. با این حال ترجیحاً از اساتید خود این مسئله را سؤال کنید تا مطمئن شوید که چه فرمتی را انتخاب کنید. البته به راحتی می‌توانید فرمت­ها را تغییر دهید و نیازی نیست با تغییر فرمت‌ها شما مجدداً اطلاعات را وارد کنید.

 

که به عنوان مثال، مرجع نویسی در داخل متن به شکل زیر می‌آید:

(Richard Laux, Richard, & Karen, 2007)

اگر روی آن کلیک کنیم، برجسته می‌شود؛ یک فلش در سمت چپ نشان داده می‌شود که اگر روی آن کلیک کنید، می‌توان شماره صفحه را نیز وارد کرد. باید دقت لازم بشود که همه این موارد در ورد 2007 و ۲۰۱۰ است. به این معنا که اگر مقاله را در فایل ورد 2003 ذخیره کرده باشیم (فرمت doc و نه فرمت docx)، این موارد قابل اعمال نیست. یعنی اگر با نرم افزار 2007 یا ۲۰۱۰ کار می‌کنیم اما فایل 2003 است، این کارها انجام نمی‌شود. باید فایل را از ابتدا 2007 ذخیره کنیم. نشانه اینکه فایل 2003 است یا 2007، این است که در قسمت عنوان در بالاترین قسمت صفحه، واژه Compatibility Mode می‌آید.

بعد از اتمام مقاله، روی قسمت Bibliography کلیک کنید و از آنجا گزینه Insert Bibliography را انتخاب کنید.

تمام رفرنس‌هایی را که وارد کرده باشیم، فرمتی مناسب پیدا می‌کند.

 

در قسمت Manage Sources نیز می‌توان مشاهده کرد که کدام رفرنس‌ها تیک نخورده‌اند، یعنی در متن استفاده نشده‌اند.

 

 نکته مهم دیگری که می‌توان به آن توجه کرد این است که رفرنس‌هایی که وارد فایل ورد کرده باشیم، در دیتابیس ورد در همان کامپیوتر باقی می‌ماند و اگر در آینده به آن‌ها نیاز داشته باشیم، می‌توانیم آن‌ها را کپی کنیم.

هر زمان  در هر جای متن که خواستید آن رفرنس را استفاده کنید روی گزینه Insert Citation کلیک کنید و رفرنس مرتبط را از لیست انتخاب نمایید و Word به صورت خودکار عدد متناسب با آن رفرنس را در متن شما قرار می دهد. (مثلا [1])

در صورتی که در نسخه Office شما قالب IEEE وجود ندارد این فایل را دانلود کرده و محتویات آن (یعنی فایل IEEE2006OfficeOnline.xsl) در مسیر زیر Extract نمایید.

C:\Program Files\Microsoft Office\Office14\Bibliography\Style

مسیر Office14 ممکن است بر اساس نسخه Office شما 12 یا اعداد دیگر باشد. منظور مسیر نصب Office میباشد. در سیستم های 64بیتی این مسیر فرق دارد.

مطالب فوق با استفاده از چند منبع و کمی تغییرات و تصحیح و به روز رسانی تهیه شده است.

این مطالب نیز ممکن است برای شما مفید باشند:

  • Mt Shahnavaz

    توضیح نه تنها کامل نبود بلکه همین اندازه هم که بود بسیار نامفهوم بود

    • http://www.earmin.com Armin

      مشکلتان را دقیق تر بگویید. ضمنا روش پیشنهادی ما استفاده از نرم افزارهای مدیریت Citation است.

  • sahar

    واقعا از زحمات و مطالب خوب شما ممنونیم 

  • zahra

    بسیار ممنون…

  • Apple H99

    عالی بود.جامع و خلاصه.فقط یه سوال داشتم:این Sytyle IEEE رو چه جوری میشه به Word اضافه کرد؟

    • http://www.earmin.com Armin

      نکته مربوط به اضافه کردن استایل IEEE را به انتهای آموزش اضافه کردم.

  • darya

    سلام. ممنون از زاهنمائیتون. من همیشه از این روش استفاده می کنم. مشکلی که الان دارم اینه که بعضی از رفرنسها رو که بعدا اضافه کردم در انتها نمی یاره. چی کار باید بکنم؟

    • http://www.earmin.com Armin

      باید لیست استنادهاتون رو از همون منوی بالا آپدیت و رفرش کنید. ولی کاملا توصیه میکنم از نرم افزارهایی که معرفی کردم استفاده کنید.
      اگه با آپدیت و رفرش مشکلتون حل نشد فایل رو بفرستید بررسی کنم.

  • Ra Farokhi

    سلام ممنون خیلی مفید بود

  • T Abdari

    سلام از مطلب مفیدی که گذاشتین تشکر میکنم. یک سوال برای من پیش آمده. تا جایی که در مقالات یا پایان نامه ها دیده ام منابع فارسی و لاتین جدا از هم در منابع ثبت شده اند. مثلا اول کل منابع فارسی و بعد منابع لاتین . این مساله را چطور در word در نظر بگیریم؟

  • http://www.earmin.com Armin

    تا آنجا که بنده در جریان هستم و دوستان هم برای پایان نامه هایشان استفاده کرده بودند به این صورت نوشته شده بود:

    منابع:[2] Ref NO 2[4] Ref NO 4[۱] منبع شماره ۱[۳] منبع شماره ۲

    ترتیب منابع را در پس از اینکه کامل متن به مرحله نهایی رسید به صورت دستی تغییر دهید و فارسی و انگلیسی ها را تفکیک کنید.
    یکی از دوستان که پایان نامه ارائه داده بود ظاهرا گفته بود ابتدا منابع انگلیسی و بعد منابع فارسی را آورده بودند و دانشکده پذیرفته بود.

  • Nnegary

    سلام. با تشکر از شما من یه سوال دارم .من وقتی مرجه دهی در متن می کنم بعضی از منابع که باید مثلا به شکل (بحرینی، 1378، 44)بیاید بسیار طولانی تر و مثلا با ذکر نام کتاب و ناشر و … ظاهر می شود.میشه جواب بدین؟

    • http://www.earmin.com Armin

      به احتمال زیاد نوع Style را اشتباه انتخاب کرده اید و یا در هنگام ورود اطلاعات جای فیلدها را اشتباه پر کرده اید.

  • Morteza Soheily

    سلام .. مرسی

  • Louis_xvi

    سلام ، یه موقع زیر نویس کردن ها داشتم واون طول و آرایش خط میون صفحه و زیر نویس هاست که کوتاه و از سمت چپه در حالی که من میخوام تمام عرض ورق باشه مث شکل ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • http://www.earmin.com Armin

      یک آموزش جدید آماده کردم که تا دو سه روز دیگه آپلود میشه و این مورد رو هم توضیح دادم. باید صبر کنید.

  • tahere

    سلام

    از مطلب مفیدتون تشکر میکنم. اگر ممکنه برای ثبت یک پایان نامه به عنوان منبع نیز راهنمایی بفرمایید. کدام یک از موارد باید انتخاب بشود

    • http://www.earmin.com Armin

      سلام. پیشنهادم پیش از همه استفاده از نرم افزار مندلی است. اما اگر از خود ورد می خواهید استفاده کنید. فکر میکنم ناچار هستید یک استایل تازه تعریف کنید و در واقع یکی از استایلهای فعلی رو تغییر بدین.
      در اینجا می تونید آموزش ساخت استایل های تازه رو ببینید:
      http://blogs.office.com/b/microsoft-word/archive/2009/04/29/bibliography-citations-102-building-custom-styles.aspx

  • شیما

    اگه بخوایم شماره منابع رو به صورت فارسی در متن وارد کنیم امکانش هست؟

    • http://www.earmin.com Armin

      فارسی بودن شماره ها بستگی به تنظیم ورد داره. اگه اعداد بر حسب

      context

      تنظیم باشن مشکلی نخواهید داشت.

بازگشت به بالا